Menuمكتبة جرير
jarirbooksusa.com
 

Islah al-Dini fi-al-Islam: Turuth Muhammad al-Shawkani الإصـلاح الـديـنـي فـي الإسـلام، تـراث مـحـمـد الـشـوكـانـي

By: Haykal, Bernard هـيـكـل ، بـرنـارد

Share

Language: Arabic

Softcover

يقدم برنارد هيكل، أستاذ الدراسات الشرقية في جامعة برنستون، في هذا الكتاب سيرة فكرية لمحمد بن علي الشوكاني وتاريخًا لفترة انتقالية مهمة في تاريخ اليمن. إذ يتناول فترة تحوُّل المجتمع الذي تغلب عليه الزيدية إلى مجتمع سادت فيه السلفية السُّنية. وبالتوسع في ترتيب المراجع، تتبع المؤلف أصول هذا الانتقال ونتائجه، مقدمًا أول دراسة توضح كيف كانت الطرق لإعادة صوغ المذهب الزيدي، وما نتج عنها من غلبة السنّة في المجتمع اليمني خلال القرنين الثامن عشر والتاسع عشر الميلادي، مرتبطة ارتباطاً وثيقا بالنزاعات السياسة ومحرّكة لها. وبدعوة الشوكاني إلى الانسجام الفقهي وزيادة الاتساق والتوحّد في المعتقدات الدينية وفي ممارستها، تبني طريقة دينية ينعكس في ملامحها السائدة صدى بعض مظاهر التحديث الغربي. ومع ذلك، قام الشوكاني بذلك في سياقٍ خالٍ من تأثير التصوّر الغربي. وهكذا تتتبَّع هذه الدراسة على نحو جوهري فكرة الإحياء الإسلامي خلال القرن الثامن عشر، والتحديات التي تواجهها مفاهيمنا الأساسية عن التحديث في السياق الإسلامي.

'Revival and Reform in Islam: The Legacy of Muhammad al-Shawkani' (Cambridge Studies in Islamic Civilization), by Princeton Professor of Near Eastern Studies at Princeton University, Bernard Haykal. This intellectual biography of Muhammad al-Shawkani, one of the founding fathers of modern Islamic reformism, is also a study of an important transitional period in Yemeni history which saw the shift from traditional Shi'ism to Sunni reformism.

select image to enlarge/scroll

Product Details
By:
Language: Arabic
Format: Softcover
Pages: 431 pp
Publisher: Jadawel, Beirut, 2014
Product Dimensions: 17 x 24 cm
ISBN-13: 9786144182017
Topic: Islam - 20th Century - Shawkani - Yemen

The transition propelled political, religious and social change. While Shawkani espoused a socio-religious order which echoed aspects of Western thinking, the book demonstrates that it was indigenous to Islamic thought. Shawkani's ideas remain vital to the intellectual debates happening in Islam today.
US$21.50
Scroll To Top

Can't find what you need? Have questions?
Email us: admin@jarirbooksusa.com
Call us: 714-539-8100


Jarirbooksusa.com - specializing in...

Arabic Books | Arabic Children Books | Middle East & Islamic Books | Arabic Language Studies

Classical and Contemporary Islamic & Middle Eastern Studies