Menuمكتبة جرير
jarirbooksusa.com
 

Shari'ah wa-al-Sultah fi al-'Alam al-Islami الشريعة والسلطة في العالم الٕاسلامي

By: Zubaida, Sami زبيدة، سامي / Translator: Abbas Abbas

Share

Language: Arabic

Hardcover with dust jacket

Translated to Arabic, 'Law and Power in the Islamic World', Author Sami Zubaida explores how the Shari'a has evolved and mutated to accommodate the workings of a modern state. Law and Power in the Islamic World is an original and significant contribution to the debates surrounding Islam and ideas of modernity. As such its appeal and importance range across a wide spectrum of readers.

Arabic Edition - Translated by Abbas Abbas

الشريعة والسلطة في العالم الٕاسلامي

al-Sharīʻah wa-al-sulṭah fī al-ʻālam al-Islāmī

select image to enlarge/scroll

Product Details
By:
Language: Arabic
Format: Hardcover with dust jacket
Pages: 403 pp
Publisher: Dar al-Madar al-Islami, Beirut, 2007 Ar Edition, c.2005
Product Dimensions: 18 x 25 cm
ISBN: 9959293475
ISBN-13: 9789959293473
Topic: Islamic countries - Law - Politics

وصف المنتج

تتزايد الأصوات المطالبة بإعتماد الشريعة كنظام، بيد أنّ لهذه المطالبات وجوهاً وغايات متعددة؛ فالمعارضون ذوو النزعة الاجتماعية يلتمسون من أحكام الشريعة عدالةً تقيهم عَسَفِ الأنظمة الفاسدة، ورجال الدين يتطلَّعون إلى استعادة سلطتهم من خلال فرض الشريعة، والمحافظون يبتغون المزايا البطركية من أحكامها، والقوميون يعتبرونها مَعْلماً للأصالة والهوية، أما هؤلاء الحكام أنفسهم فيتبنونها التماساً للشرعية. إنها، في الواقع، مشروع أيديولوجي له تجليات شديدة التغيُّر على صعيد الميول السياسية والنظم القانونية في مختلف البلدان، وهذا ما نحن بصدد دراسته لاحقاً.

يحدِّد هذا الكتاب تاريخية الخطاب والممارسة في الشريعة الإسلامية، ومسارات التطوُّر والتغيُّر في سياقات تاريخية مختلفة. وعلى الرغم من إخلاص الفقهاء الدائم لفكرة المصادر المقدسة للشريعة، لكنهم غالباً ما كانوا يُبدون مرونة في تكييف الصيغ المستنبطة بما ينسجم مع مستلزمات مجتمعاتهم المعاصرة وكذلك الأحداث الطارئة للسلطة. كما أظهرت الشريعة بالفعل تنوُّعاً ملحوظاً في الزمان والمكان، الأمر الذي يتعارض مع فكرة الإصرار على وحدتها وأبديتها. هذا الكتاب ليس تاريخاً في حد ذاته، لكنه ينقِّب في التاريخ عن أحداث هامة توضِّح نشوء الشريعة وتطورها في سياق علاقات السلطة والنزاعات والتسويات بين الأطراف الرئيسية الفاعلة؛ أي الحكَّام والفقهاء والعلماء والمشرِّعين وحماة الشريعة.

سامي زبيدة

: أستاذ فخري في علميّ السياسة والاجتماع، كلية بيركبك - جامعة لندن.

- زميل بحث في معهد لندن للشرق الأوسط، كلية الدراسات الشرقية والأفريقية، لندن.

- 2006 أستاذ زائر في كلية القانون، جامعة نيويورك، ربيع .

- أستاذ زائر في كل من: الجامعة الأميركية في القاهرة؛ جامعة بوغازيجي، استانبول؛ إيرمام، إي-أن-بروفانس؛ جامعة كاليفورنيا في بيركلي؛ معهد الدراسات العليا والعلوم السياسية، باريس.


Islamic law (the Shari'a) and its application is a central issue in contemporary Islamic politics and culture. Starting from modern concerns, this book examines the origins and evolution of the Shari'a and the corpus of texts, concepts and practices in which it has been enshrined. Sami Zubaida here considers key historical episodes of political accommodations and contests between scholars and sultans. Drawing on modern examples, mainly from Egypt and Iran, Zubaida explores how the Shari'a has evolved and mutated to accommodate the workings of a modern state. Law and Power in the Islamic World is an original and significant contribution to the debates surrounding Islam and ideas of modernity. As such its appeal and importance range across a wide spectrum of readers.
US$22.00
Scroll To Top

Can't find what you need? Have questions?
Email us: admin@jarirbooksusa.com
Call us: 714-539-8100


Jarirbooksusa.com - specializing in...

Arabic Books | Arabic Children Books | Middle East & Islamic Books | Arabic Language Studies

Classical and Contemporary Islamic & Middle Eastern Studies