Menuمكتبة جرير
jarirbooksusa.com
 

Najun min al-Ghazw al-Maghuli الناجون من الغزو المغولي

By: Jamal, Nadia Eboo

Share

Language: Arabic

Softcover

Translated to Arabic, 'Surviving the Mongols: Nizari Quhistani and the Continuity of Ismaili Tradition in Persia' (Ismaili Heritage Series) by Nadia Eboo Jamal. This lively study examines the poetic writings of Nizari Quhistani, one of the few Ismaili authors who survived the Mongol invasion of Iran in the 13th century.

الناجون من الغزو المغولي : نزاري قوهستاني واستمرارية التقليد الإسماعيلي في إيران

al-Nājūn min al-ghazw al-Maghūlī : Nizārī Qūhistānī wa-istimrārīyat al-taqlīd al-Ismāʻīlī fī Īrān

select image to enlarge/scroll

Product Details
By:
Language: Arabic
Format: Softcover
Pages: 255 pp
Publisher: Dar al-Saqi, London/Beirut, 2004 Arabic Edition c. 2002
Product Dimensions: 17 x 24 cm
ISBN: 1855164965
ISBN-13: 9781855164963
Topic: History - Iran - Ismailites - Nizari Quhistani

وصف المنتج

اجتاحت جماعات من المغول خلال القرن الثالث عشرللميلاد بلاد فارسالممتدة من وسط آسيا إلى العراق.ونجم عن هذا الاجتياح الكبيرللمحاربين البدوالقادمين من داخل سهول آسيا، مقتل العديد من الناس وتشريدهم بمن فيهم الإسماعيليون.

وأسهم سقوط قلعة آلموت الإسماعيلية عام 1296 وما أعقبها من تدمير حوالى مئتي حصن، في وضع حد لاستقلال الإسماعيليين في بلاد فارس. إلا أن عدداً قليلاً من الإسماعيليين الفرس، استطاع خلافاً لما أشيع وذكر عن إبادة الإسماعيلية، الصمود في وجه الغزو المغولي، والحفاظ على هويته الدينية بالاعتماد على أسس العقيدة الدينية الإسماعيلية المسماة: "الدعوة".

يعرض هذا الكتاب تطوّر الدعوة الإسماعيلية في المفهوم التاريخي، وتبيّن الكاتبة أهمية هذه العقيدة ("الدعوة") في مساعدة الإسماعيليين الفرس على المحافظة على هويتهم الدينية وعلى اتحاد جماعتهم وسط الظروف الصعبة التي مروا بها.

وكان من أهم المراجع التي استشارتها الكاتبة لهذه الدراسة، الشاعر شمسالدين، المعروف باسم نزاري قوهستاني.وبعد تحليلهالعمله، "سفرنامه"، الذي يصف رحلة الشاعر من قوهستان إلى ترانسقوقازيا حوالىعام 1280، تمكنت الكاتبة للمرة الأولى من أن تبرهن وجود الدعوة الإسماعيلية،وبالتالي استمرار التقاليد الإسماعيلية في بلاد الفرس في ظل حكم المغول.

ناديا إيبوجمال، حصلت على شهادة الدكتوراه في اللغات الشرقية والأدب من جامعة نيويورك عام 1996.متخصّصة في التاريخ والثقافة خلال فترة حكم المغول، ومطلعة على تاريخ الحقبة الإسماعيلية.تعمل حالياً باحثة مستقلة في نيويورك.


The Mongol invasion of Iran in the 13th century was a catastrophic event for all its inhabitants. For the persian Ismaili in particular, it put an end to their political aspirations and independent existence for many centuries. It has been held by many historians that subsequent to the fall of the central Ismaili fortress of Alumut to the Mongols, the community was virtually extripated from the region and its institutional network dismantled until its revival in the 16th century under the Safavid dynasty. Such an expansive view of post-Alumut Ismailism is questioned by this study which examines the poetic writings of Nizari Quhistani, one of the Ismaili authors who survived the Mongol invasion. The evidence of his writings demonstrate that while the Ismaili community was seriously impaired, its organizational structure and internal coherence were in no means decimated but continued to operate in different forms through the Mongol period of Persian history.
US$11.95
Scroll To Top

Can't find what you need? Have questions?
Email us: admin@jarirbooksusa.com
Call us: 714-539-8100


Jarirbooksusa.com - specializing in...

Arabic Books | Arabic Children Books | Middle East & Islamic Books | Arabic Language Studies

Classical and Contemporary Islamic & Middle Eastern Studies