CARTCART
Menuمكتبة جرير
jarirbooksusa.com

Sharh Kitab Anqa Maghrib شرح كتاب عنقاء مغرب في ختم الأولياء وشمس

By: Ibn Arabi (Sufi) بن عربي / Muftah, Abd al-Baqi عبد الباقي مفتاحShare

Language: Arabic

Softcover

بي تكون الحدود، وعليّ توقّف الوجود. يُسمع بذكري ولا أُرى، وليس الحديث بي حديثا يفترى، أنا الغريبة العنقاء وأمّي المطوّقة الورقاء (أي النفس الكلّيّة أو اللوح المحفوظ) ووالدي العقاب المالك (أي العقل الأوّل أو القلم الأعلى) وولدي الغراب الحالك (أي الجسم الكلي). أنا عنصر النور والظُلَم، ومحلّ الأمانة والتّهم. لا أقبل النور المطلق فإنّه ضدّي، ولا أعرف العلم فإني ما أعيد وما أبدي. كلّ من أثنى عليّ فهو بعيد الفهم، مقهور تحت سلطان الوهم (أي لأنه ليس لهباء الصور الجسمية وجود عيني، وإنما هو من الخلق الاعتباري التقديري المعقول فقط). ما لي عزّة فأحتمي، وهياكل الكون الأعلى والأسفل إليّ تنتمي. أنا الحقيقة الإمعة لما عندي من السعة، ألبس لكل حالة لبوسها: إما نعيمها أو بؤسها. لا أعجز عن حمل الصورة، وليس لي في الصورة المعلومة سورة (أي ليس لي في الصور الوجودية العينيّة مرتبة، بل مرتبتي تقديريّة معقولة). لكن وُهِبتُ أن أهب العلوم ولست بعالمة، وأمنح الأحكام ولست بحاكمة. لا يظهر شيء لم أكن فيه، ولا يحصله طالب مدرك ولا يستوفيه. فبهذا القدر عظُمتُ في أعين المحققين (أي أن أهل التحقيق يعلمون أن هباء الصور الجسمية الذي مرتبته الوجودية بين اللوح والعرش، أو بصفة أدق بين الطبيعة والجسم الكلّ، ما هو إلا أحد مظاهر حقيقة الحقائق الكلية الجامعة للحق والخلق، وللصور القديمة والحادثة)، ولي جولان في مجالس المطرقين (أي أن المطرق هو المتفكر الناظر إلى الأسفل، فالمطرقون هنا هم الحكماء أهل النظر الفكري، الذين تكلّموا عن الهباء وسمّوه بالهيولى، ويعنون به هباء الصور الجسمية، فوقفوا عنده وما وفــقـوا للترقي إلى العماء الذي ورد به الشرع، ولا إلى الحقيقة الكلّية التي ذكرها المحققون). فهذا قد أبنت عن حالي وأظهرت صدقي من محالي.

An explanation of 'Kitab Anqa Maghrib' (The Book of the Fabulous Gryphon), the work on Sufism of Muhyi al-Din Muhammad ibn Arabi, and explanation of Abd al-Baqi Muftah. This work is composed in rhymed prose, with subtle allusions and symbolism...and represents the Suft doctrine of Ibn Arabi.

select image to view/enlarge/scroll

Product Details
By:Ibn Arabi (Sufi) بن عربي / Muftah, Abd al-Baqi عبد الباقي مفتاح
Language:Arabic
Format:Softcover
Pages: 349 pp
Publisher:Dar Ninawa, Damascus 2016
Dimensions:17 x 24 cm
ISBN-13:9789933536312
Topic:Early Work - Sufism - Ibn Arabi

More Information

The K. 'Anqā' mughrib (The Book of the Fabulous Gryphon) represents a major literary and doctrinal effort of Ibn al-'Arabī's early period of writing in the Maghrib, around the turn of the seventh/13th century.[1] A relatively long discursive work composed entirely in rhymed prose (saj'), the 'Anqā' is replete with subtle allusions and evocative symbolism, employing dark conundrums and even cryptography to reveal/re-veil profoundly far-reaching speculations on the mirific nature of Islamic sainthood (walāyah), or 'friendship with God'. The book constitutes, in effect, the foundation-manifesto of Ibn al-'Arabī's revolutionary doctrine of walāyah as epitomized in the old (but 'underground') Sufi notion of the Seal of the saints (khatm al-awliyā') ( from ibnarabisociety.org/article)

Sharh Kitab Anqa Maghrib  شرح كتاب عنقاء مغرب في ختم الأولياء وشمس
US$17.95

Scroll To Top

Can't find what you need? Have questions?
Send an email: admin@jarirbooksusa.com
Or Call: 714-539-8100

Jarirbooksusa.com

Proud to Specialize In...

Arabic Books | Arabic Children Books | Middle East & Islamic Books | Arabic Language Studies
Classical and Contemporary Islamic & Middle Eastern Studies | English-Arabic & Arabic-English Dictionaries

☎ 714-539-8100